افزایش ماندگاری مواد غذایی در یخچال
نوشته شده توسط : علی


ذخیره و محافظت درست مواد غذایی موجب صرفه‎جویی در هزینه و مجال گردیده و بازدارنده از رفت وآمد مکرر به خواربارفروشی می‎خواهد شد.  نمایندگی یخچال پاکشوما در مشهد در‌این مقاله راجع‌به چگونگی ارتقا ماندگاری غذاهای درون سردخانه مانند گوشت، شیر، تخم‎مرغ و … سخن می کنیم.

همان طور که دوراندیشی از فرصت خالی کردن یخچال فریزر از مواد غذایی که تاریخ مصرف آن‌ها به راز رسیده اساسی میباشد می بایست به‌این نکته نیز دقت داشته باشید که چه‌طور شیر، تخم‏‌مرغ، میوه‏‌ها و گوشت را در شایسته ترین حالت مراقبت فرمایید تا ماندگاری آن‌ها ارتقاء یابد. برای ارتقاء قدمت قفسه‎ای مواد غذایی جانور در فریزر طرز‌های مطمئنی وجود دارااست. برخی از این طریق‌ها عبارتند از: حفظ غذاهای فاسدشدنی در سردترین بخش سردخانه و به کارگیری از مواد ناپخته آشپزخانه برای خودداری از پوسیده شدن کاهو.

ولی به خاطر داشته باشید که بهتر میباشد غذاها را در دمای ذیل ۴ جايگاه‌ی سانتی‎گراد مراقبت نمائید. اما، پس از چهار روز خطر تولید باکتری‎های مضر ارتقا می‎یابد. به این ترتیب بهتر میباشد پیش از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی که مدتی در سردخانه بوده آن‌ها‌را استشمام کرده و از سلامت بودن آن‌ها مطمئن گردید. در شکل بودادن یا این که بدشکل بودن مواد غذایی از مصرف آن ها دوری کنید.

ارتقاء ماندگاری صیفیجات
زمانی صیفی جات اختصاصی سالاد، اسفناج و بقیه صیفیجات باطن سردخانه سیاه گردیده، آب بیفتند یا این که لزج شوند دیگر نمی‎اقتدار آن‌ها‌را مصرف کرد. در‌این‌حالت‌ دیگر بوی صیفی جات جدید نمی‎دهند و بویی تند و زننده دارا هستند. می‎توانید با استعمال از دستمال‌های لوله‏‌ای منحصر به فرد آشپزخانه ماندگاری صیفی جات را ارتقا دهید.

در دکان‎ها برای نو‏خیس ماندن صیفیجات روی آن ها آب می‎پاشند. به همین برهان زمانی گیاهانی مانند گشنیز یا این که یک گروه اسفناج می‏خرید یک یا این که دو به دور دستمال آشپزخانه بدور آن ها بپیچید تا رطوبت باقی‏باقی‌مانده جذب دستمال خواهد شد. چون این رطوبت می‎تواند موجب کپک‎زدگی‎ گردد. در کف ظروف پلاستیکی منحصر به فرد صیفی جات سالاد چندین دستمال کاغذی آشپزخانه بچینید تا رطوبت صیفی جات جذب گردیده و بازدارنده از تولید کپک گردد.

در شرایطی‌که از صیفی جات خیلی به کار گیری می‎نمایید بهتر میباشد پس از آبکشیِ آن‌ها از کیسه‏‌های منحصر، ظروف مراقبت صیفی جات و دستمال‎های قابل به کار گیری‌ی دوباره استعمال نمایید تا ماندگاری این مواد غذایی ارتقاء یابد. همینطور پیشنهاد میگردد با به کارگیری از سنجاق ترک‎های کوچکی در کیسه تولید فرمائید. این عمل موجب چرخش بهتر جریان هوا فی مابین صیفی جات درون کیسه می‎خواهد شد.

زمانی می‎خواهید صیفیجات را مصرف نمائید بایستی مطمئن باشید که به نیکی شسته و آبکشی گردیده‎اند و هیچ‎سیرتکامل باکتری لابلای آن ها نیست. همینطور می‎توانید پیش از قراردادن سبزیجاتی مانند برگ‎های کاهوی اهل ایران در دستمال، آنان را به طور کاملً شسته و بگذارید خوب کم آب شوند. چنانچه بنظر برسد صیفیجات در اکنون فاسدشدن میباشند آن‌ها‌را به دور بریزید و کاسه را خوب بشویید.

پیشگیری از ترش‏ شدن زودهنگام شیر و فراورده‎های لبنی
در‌حالتی که متوجه شدید شیر و بقیه کالا‌‏های لبنی جان دار در فریزر در حالا فاسدشدن می‌باشند احتمالاً این خلل به جهت محافظت غلط آنان میباشد. شاید تصور کنید تا هنگامی‎که شیر و لبنیات را پس از مصرف در یخچال فریزر قرار دهید تا آخرین اندازه تندرست باقی خواهند ماند طاقت فرسا در غلط میباشید.

دمای سردخانه در کل نقاط آن یکنواخت وجود ندارد و برخی بخش‎های آن سردتر از نصیب‎های دیگر میباشد. به‎تیتر نمونه نصیب پشت درون فریزر سردتر میباشد و محل قابل قبولی برای محافظت شیر میباشد. بهتر میباشد به مکان بخش در حدود درب فریزر، شیر را در نصیب پشتی یخچال فریزر قرار دهید.

خیر فقط هوای در حدود درب فریزر نسبت به نصیب پشت آن معتدل‏‌خیس میباشد بلکه هنگامی شما غذاها را در نصیب جلوی یخچال فریزر قرار می‎دهید با مفتوح کردن درب یخچال فریزر ممکن میباشد هوای آشپزخانه گرم خواهد شد. زمانی لبنیات و مواد غذایی فاسدشدنی در بخش پشتی فریزر محافظت شوند مقطع بیشتری جدید‏خیس میمانند.

یک سفارش‌ی معمول این میباشد که چنانچه می‎خواهید بعداز بازکردن پاکت شیر ماندگاری آن بیشتر از تاریخ‎ انقضای جنس گردد مقدار یه خرده نمک درون شیر بریزید. بی‎پرده بیان کنم: ما این طرز را آزمون نمی‎کنیم. در‌صورتی‌که اندیشه می‎نمائید تا پیش از تاریخ انقضای شیر نمی‎توانید آن را مصرف نمائید بهتر میباشد شیر را فریز کرده و زمانی که تصمیم به مصرف آن دارید اذن دهید یخ آن گشوده خواهد شد و آن گاه آن را مصرف نمایید.

البته، مدام از احساس خویش به کار گیری نمائید و پیش از مصرف یا این که نوشیدن شیر آن را رایحه فرمائید. درصورتی که شیر بوی ترش می‏دهد یا این که هنگام ریختن در استکان جمع‎هایی روی شیر می بینید از مصرف آن پرهیز کنید. همین مورد برای بقیه جنس‌‏های لبنی مانند ماست، خامه‌ی پرچرب و خامه‌ی ترش نیز راستگو میباشد.

دوری از کپک‎زدن پنیر
در شرایطی که می خواهید از کپک ‏زدن زودهنگام پنیر دوری فرمائید بهتر میباشد آن را از پلاستیکی که در آن غامض گردیده غیر وابسته نمایید و در برگه روغنی یا این که برگه پوستی بپیچید. برای جدید‌‏خیس ماندن پنیر از یک پوشش قابل به کارگیری‌ی دوباره (منحصر مواد غذایی) به کار گیری نمائید. می‎توانید به طور زمان‎ای پوشش پنیر را عوض فرمائید.

توصیه می کنیم پنیر را در دمای ذیل ۴ مرتبه سانتی‌گراد محافظت نمائید. پنیر قابل انعطاف می‎تواند به‎برهه زمانی یک هفته در‌این دما تندرست و جدید باقی بماند. پنیر محکم نیز سه عدد چهار هفته در‌این دما به یادماندنی میباشد.

در شرایطی‌که پنیر بافتی کم آب یا این که لزج دارااست بهتر میباشد آن را به دور بیاندازید.

نگهداری و حفظ از رب‎گوجه خارجی
احتمال اینکه در یک نوبت آشپزی یک قوطی رب‎گوجه خارجی بی نقص مصرف نمائید بسیار نادر میباشد مگر اینکه بخواهید سوای امر آشپزی پیتزا صحیح نمائید. می‎توانید با اضافه کردن یک لایه روغن روی سطح رب‏گوجه ماندگاری آن را ارتقاء دهید.

برای دفعه‌ی بعدی که می‎خواهید از رب‏گوجه به کار گیری نمایید روغن را از سطح رب‎گوجه کنار بزنید. در صورتیکه هنوز باطن قوطی رب‎گوجه مانده میباشد روغن بیشتری بریزید تا آحاد سطح را بپوشاند.

در صورتیکه پس از آنکه قوطی رب‎گوجه را در یخچال فریزر گذاشتید متوجه رینگ‏‌های سیاهی در نزدیکی کناره‏‌های داخلی قوطی شدید بدانید که‌این رینگ‌‏های سیاه نماد‌ی اکسیداسیون و کم آب شدن رب‌گوجه میباشد. بنابر این هنگام مصرف، از این نصیب رب‌گوجه به کار گیری نکنید و مراقب باشید که هنگام خارج آوردن رب‎گوجه از قوطی قاشق شما با کناره‌‏های اکسیدشده عکس العمل نکند. می‎توانید با دستمال کاغذی آشپزخانه بخش کم آب و اکسیدشده را منزه کرده یا این که رب‎گوجه‌ی تندرست را با تمرکز به پیاله منزه دیگری منتقل نمائید. آن‌گاه یه خرده روغن روی سطح رب‎گوجه ریخته و کاسه را در یخچال فریزر قرار دهید.

مراقبت گوشت
بنظر می‎برسد امروزه حفظ گوشت کاری مشقت بار باشد. به این ترتیب نهایی کاری که ایفا می‎دهید اینست که ناچار می‎گردید گوشت را بدور بریزید. چون آن را فراموش کرده‌اید و گوشت فاسد گردیده‌است. گوشت پخته‏‌گردیده پس از سه عدد پنج روز فاسد میشود. بیکن ناپخته یک هفته و گوشت چرخ‌‏کرده (سوسیس، همبرگر) یک تا دو روز قابل به کار گیری می باشند. گوشت‌هایی مانند استیک، گوشت چرخ‌گردیده و گوشت سرخ و برشته‏‌گردیده را تا بیش تر از پنج روز می‎قدرت در فریزر حفظ کرد.

در‌صورتی‌که هریک از این گوشت‌ها به زمان وقتگیر در یخچال فریزر باشند یا این که بایستی آنان‌را بپزید یا این که فریز فرمایید. در غیر این‎شکل گوشت فاسد گردیده و بدون چاره می‎گردید آن را بدور بریزید. گوشت پخته‎گردیده را می‌قدرت سه عدد پنج روز بیشتر در یخچال فریزر و یک‌سری ماه در یخچال حفظ کرد. گوشت کنسروشده را تا بیش تر از دو سال می‎اقتدار حفظ کرد و نیازی به قراردادن آن در یخچال فریزر وجود ندارد.

در‌حالتی که غذاهایی مانند ماهی را نمی خواهید بلافاصلهً بپزید بهتر میباشد آن را سوای تزکیه در سردخانه حفظ کرد. مانند مدام به حافظه داشته باشید که پیش از پخت طعام مواد غذایی مایحتاج را رایحه فرمایید تا خطر مسمومیت غذایی را کاهش دهید.

خودداری از فاسدشدن تخم‏‌مرغ
تخم‎مرغ نیز مانند کالا‏‌های لبنی می بایست در بخش خنک فریزر مراقبت گردد. یعنی تخم‌مرغ‌ها را در مجاورت بخش پشتی فریزر و به دور از درب فریزر قرار دهید.

در حالتی‌که در زمینه ی قابل‏‌مصرف بودن و تاریخ انقضای تخم‌مرغ شک و تردید دارید می توانید تست تخم‌مرغ را انجام فرمایید. ظرف‎ای را آکنده از آب نمایید و یک تخم‌‏مرغ را به آرامی در آن قرار دهید. در‌حالتی که تخم‎مرغ در کف کاسه آب قرار گیرد تندرست و قابل مصرف میباشد البته، درصورتی که روی سطح آب شناور خواهد شد می بایست آن را بدور بیاندازید.

غذاها و مواد دارنده تخم‌‏مرغ را که تعدادی ساعت خارج فریزر بوده‏‌اند بایستی بدور بریزید. چون مواد فاسدشدنی مانند سس مایونز که در آن ها از تخم‌مرغ مستعمل را نمی‌قدرت بازه زمانی زمانبر در دمای اتاق محافظت کرد. البته، با قرارگیری در یخچال فریزر تا دو روز بعد از آن نیز می‎قدرت از آن ها بهره مند شد.

ارتقا ماندگاری میوه‌‏ها
توت‌ها مانند توت‏‌خارجی و تمشک خیلی زود کپک می‎زنند و می بایست از مصرف میوه‎ها و غذاهای کپک‏‌زده دوری کرد. سفارش می‎کنیم این میوه‏‌ها را در محلول آب و سرکه بشویید، به نیکی با آب آبکشی کرده و بگذارید خوب کم آب شوند. بعد از آن آن‌ها‌را در یخچال فریزر قرار دهید.

زمانی که آب توت‌ها دریافت شد سطح کاسه درداری را با دستمال آشپزخانه بپوشانید، توت‌ها را باطن کاسه ریخته و پیاله را در فریزر قرار دهید. البته، کاسه دربردارنده توت‌ها را در کشوی میوه‌‏ها نگذارید چون کشوها بسیار مرطوب می‌باشند.





:: برچسب‌ها: نمایندگی یخچال پاکشوما در مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: